fredag, april 25, 2025

Norgessjef Espen Swartling i verdens ledende kredittforsikringsselskap, Allianz-Trade

Del

Kredittsjekk, purrerutiner og inkasso er en naturlig del av enhver norsk bedrifts kredittpolicy, men hvorfor bruker ikke flere norske bedrifter kredittforsikring? Dette er en forsikring som ofte er en selvfølge for de fleste bedrifter utenfor Norges grenser som selger B2B. Vi har tatt en prat med norgessjef Espen Swartling i verdens ledende kredittforsikringsselskap, Allianz-Trade, om kredittforsikring i det norske markedet.

Litt om Allianz

«Allianz-Trade Norge er en del av Allianz-konsernet, og vi feirer i år 25-årsjubileum i Norge. Med våre 20 ansatte som dekker det norske markedet, og flere titalls milliarder i direkte eksponering mot norske bedrifter, lever vi av å ha god oversikt og kunnskap om risikobildet nå og fremover. Lignende oversikt har vi også globalt med vår tilstedeværelse over hele kloden, med nesten 6000 ansatte globalt. Dette nettverket vårt av eksperter er unikt, spesielt med tanke på at de setter hodet vårt på blokka når de gir anbefalinger til våre kunder.

Kredittforsikring fungerer jo på mange måter som en kredittsjekk, men med den store forskjellen fra en vanlig kredittvurdering ved at vi i tillegg dekker våre kunders tap om vi skulle bomme på en kredittvurdering, og kunden vår dermed taper penger på at en kunde overraskende går konkurs. Kall det gjerne risiko-sport, men vi anser oss for å være de fremste ekspertene på å gjøre slike kredittvurderinger og analyser, og har ansatt de dyktigste folkene for å gjøre nettopp dette. Globalt har vi forsikret kredittgrenser for våre kunder for mer enn 1000 milliarder Euro, så du skal lete lenge før du finner noen som setter en større innsats bak kredittvurderingene sine enn Allianz-Trade.

Kredittforsikring i Norge

I Norge er det nok ikke mer enn 1000–2000 selskaper som benytter kredittforsikring i dag. Dette er en forsvinnende liten andel med tanke på det totale antallet bedrifter. Årsakene til at kredittforsikring ikke er mer vanlig i Norge er nok sammensatt. Dels fordi vi historisk har hatt relativt lave konkurstall i Norge. Dels fordi vi har et meget godt system for innfordring og tilgang på regnskapsinformasjon, og at vi i Norge har et samfunn som er basert på høy tillit og god moral der det ligger i vår ryggmarg at vi ønsker å gjøre opp for oss. Trolig tenker mange derfor at en kredittforsikring er en unødvendig utgift.

Det er likevel kanskje et paradoks at vi ser at de fleste større bedrifter i Norge faktisk selv bruker kredittforsikring som en sentral del av håndteringen av sine kundefordringer. Det er jo ikke fordi disse større bedriftene ikke stoler på kundene sine, eller at de ikke kunne tatt et tap om en kunde går konkurs. Grunnen til at større bedrifter benytter kredittforsikring handler nok mer om at de ønsker å samarbeide med en profesjonell aktør for å sikre verdien av en av selskapets største, mest likvide og viktigste eiendeler – kundefordringene.

Tenk at du i reskontroen har kunder med en kredittverdighet som spenner over hele skalaen. Med en kredittforsikring fra Allianz-Trade, som har beste rating med AA hos Standard & Poor’s, så kan man da sette en AA-rating på alle sine egne kundefordringer også, uansett hvem kunden er. Dette er noe som får bankforbindelser, revisor og andre som vurderer disse postene til å senke pulsen. Dette fordi de vet at bedriften unngår uforutsette, større tap, og er garantert at kundefordringene vil ende opp som penger på konto. Enten som avtalt med kunden, eller fra Allianz-Trade dersom det skjer noe uforutsett.

Covid-19 ettervirkninger

Vi ser nok nå et lite skifte i etterspørselen ved at stadig flere også mellomstore og mindre bedrifter ser verdien av en kredittforsikring. Trolig henger dette sammen med tiden vi lever i, og alt som har skjedd siden Covid-19 ga oss alle en wakeup-call om at uforutsette ting kan skje. Krig, inflasjon, økte renter og også en økning i antall konkurser – inkludert store selskaper og selskaper som har drevet godt gjennom generasjoner som nå går over ende, har nok fått flere til å innse at de ikke skal tilby egen bedrifts gode likviditet som kreditt til andre basert kun på tillit, gode relasjoner og regnskapstall som er gamle lenge før de blir offentlig tilgjengelig.

Så har vi jo til tross for stadige negative nyheter og overskrifter fortsatt sterk tro på fremtiden. Vi tror konkurstoppen i Norge og hos mange av våre handelspartnere vil bli nådd i 2024, og at vi vil se en forsiktig nedgang i konkursåpninger i 2025. Vi må huske at konkursinstituttet er helt nødvendig for et langsiktig fungerende og sunt handelsmarked. Bedrifter som ikke har livets rett bør avvikles eller restruktureres, slik at bedrifter som faktisk har livets rett får de beste og mest rettferdige rammevilkår for å kunne drive sin virksomhet fremover gjennom videre vekst og ekspansjon.

Dermed er det også lov å håpe på at vi etter en peak, slik vi nå trolig når i løpet av 2024 med tanke på konkurser i Norge, vil se at bedriftene som er igjen vil kunne blomstre og oppleve sunn vekst videre. Det vil selvsagt likevel være risiko ved å selge på kreditt fordi konkursene vil fortsette å ramme. En kredittforsikring kan derfor være fornuftig for å navigere trygt også fremover, slik at en eventuell konkurs hos en kunde ikke setter egen bedrift i fare for å havne i skvis. Dermed kan man vokse trygt i nye markeder og med nye kunder uten å være bekymret for manglende oppgjør.

Hos oss er alle bedrifter som selger varer eller tjenester B2B i utgangspunktet innenfor vår kundegruppe, og vi har løsninger som passer for både store og små. Hos oss er det også slik at du får en personlig kundekontakt uansett størrelse på din bedrift, så alle er sikret ekspertise gjennom en tett og god oppfølging tilpasset sitt behov. Dette er nok også en av hovedgrunnene til at historisk mer enn 9 av 10 som først velger å ta i bruk kredittforsikring også velger å fortsette med det år etter år, uansett om de har opplevd et tap eller ei. Det beste for alle er selvsagt om man sammen klarer å unngå tapene, og det hadde man ikke like sikkert gjort uten tett og god oppfølging fra en profesjonell partner.»

Interessert i å vite mer? Ta kontakt med Espen Swartling på telefon 957 07 701 eller espen.swartling@allianz-trade.com, eller sjekk deres hjemmeside www.allianz-trade.no, der du også finner mange rapporter og analyser av ulike land og sektorer, konkursutviklingen i verden med mer.

Med vennlig hilsen
Espen Swartling
Country Manager
Allianz-Trade Norway

Les mer