Late Payment Directive
EU-direktivet med kortnavnet «Late Payment Directive» (2011/7/EU) ble gjennomført i norsk rett våren 2013. Dette direktivet har blant annet gitt kreditorer muligheten til å kreve inntil 40 EUR i standardkompensasjon for inndrivelseskostnader når betalingsfrister oversittes.
EU-kommisjonen har nylig evaluert direktivet og identifisert en rekke mulige forbedringer. Evalueringen viste at mange bedrifter etterlyste en maksimal betalingsfrist og en standardisert forsinkelsesrentesats. Den avdekket også at forsinkelsesrenter og standardkompensasjon sjelden betales i praksis, og at mange bedrifter unnlater å kreve disse for å unngå å skade forholdet til sine kunder.
Den 12. september 2023 la EU-kommisjonen frem et forslag til en ny forordning som skal erstatte direktivet. Et EU-direktiv angir hvilke mål medlemslandene skal oppnå gjennom endringer i nasjonal lovgivning. Derimot blir EU-forordninger automatisk til lov i alle EU-land så snart de vedtas, uten behov for ytterligere implementeringssteg. Ved å erstatte direktivet med en forordning unngår EU lokale variasjoner i regelverket, og sikrer at lovgivningen er ensartet i alle medlemsland.
Formålet med den foreslåtte forordningen er å forbedre betalingsdisiplinen blant alle involverte parter – små og mellomstore bedrifter, store bedrifter og offentlige myndigheter. Den skal beskytte foretakene og deres konkurranseevne mot de negative effektene av betalingsforsinkelser, og samtidig sikre et velfungerende indre marked, spesielt for SMB-er.
Hovedårsaken til betalingsforsinkelser er maktubalanse mellom partene. Ved å standardisere betalingsfrister og konsekvensene av forsinkelser, jevnes dette styrkeforholdet ut. Store og sterke aktører kan da ikke lenger presse de mindre til å akseptere betingelser som de ikke er i stand til å håndtere. Hvert år sendes det omtrent 18 milliarder fakturaer innad i EU (500 fakturaer hvert sekund), og enkelte rapporter tyder på at så mange som 50 % av disse enten betales for sent eller ikke i det hele tatt.
Sikre kontantstrømmer er avgjørende for konkurranseevne og økonomisk stabilitet. EU-kommisjonen forventer at den foreslåtte forordningen vil redusere forekomsten av betalingsforsinkelser med mer enn 35 %.
Forordningen gjelder, som direktivet, kun for kommersielle transaksjoner mellom bedrifter og mellom bedrifter og myndigheter. Den gjelder ikke for transaksjoner mellom bedrifter og forbrukere, eller mellom myndigheter og forbrukere.
Innstramminger
EU-kommisjonen foreslår blant annet følgende innstramminger:
Art. 3: Lengste tillatte betalingsfrist settes til 30 dager, og den maksimale fristen for å gjennomføre undersøkelser av varen eller tjenesten man har mottatt, settes også til 30 dager.
Art. 4: Hovedentreprenører må kunne påvise at underentreprenører har mottatt betaling.
Art. 5: Forsinkelsesrente påløper automatisk fra forfallsdato og kan ikke frafalles.
Art. 6: Forsinkelsesrentesatsen harmoniseres i EU. Land med EUR som valuta skal benytte Den europeiske sentralbankens styringsrente + 8 %. Land uten EUR, som Norge, skal fortsatt følge Norges Bank + 8 %, men intervallene for renteendringer kan justeres.
Art. 7: Ved betaling i avdrag, og ved mislighold av avdrag, påløper forsinkelsesrente automatisk for det forfalte beløpet.
Art. 8: EU-gebyret på 40 EUR økes til 50 EUR. Gebyret påløper automatisk ved overskridelse av betalingsfristen og kan ikke frafalles. Ved avdragsbetaling påløper gebyret for hvert misligholdt avdrag. Gebyret hindrer ikke kreditor i å kreve høyere inndrivelseskostnader dekket.
Art. 12: Saksbehandlingstiden for tvangsfullbyrdelse skal ikke overstige 90 dager.
Art. 13: Medlemslandene må utpeke nasjonale myndigheter som skal håndheve forordningen.
Justeringer etter høringsrunde (11. januar til 11. april 2024):
Art. 3: Lengste tillatte betalingsfrist kan utvides til 60 dager hvis dette er uttrykkelig avtalt mellom partene. For «slow-moving» eller sesongbaserte varer kan betalingsfrister utvides opptil 120 dager. EU-kommisjonen vil utarbeide en veileder for hva som faller inn under disse kategoriene, som eksempler nevnes smykker, leketøy, sportsutstyr og bøker.
Art. 5: Forsinkelsesrenter kan ikke frafalles overfor store foretak.
Art. 8: Standardkompensasjonen kan heller ikke frafalles overfor store foretak. EU-gebyret differensieres etter størrelsen på det misligholdte beløpet:
- 50 EUR for krav ≤ 1.500 EUR,
- 100 EUR for krav mellom 1.500 EUR og 15.000 EUR,
- 150 EUR for krav over 15.000 EUR.
Forordningen skiller mellom mikroforetak, små foretak, middels store foretak og store foretak. Et foretak defineres som stort hvis det oppfyller to av tre av følgende kriterier på balansedagen:
- Eiendeler på minst 20.000.000 EUR,
- Omsetning på minst 40.000.000 EUR,
- Gjennomsnittlig 250 ansatte gjennom regnskapsåret.
Den reviderte forordningen ble førstegangsbehandlet i EU-parlamentet i april 2024 og vil gjennomgå en annengangsbehandling før endelig vedtak. Denne annengangsbehandlingen kan finne sted når som helst. Forordningen vil tre i kraft 12 måneder etter vedtakelsen.
Siden Norge ikke er medlem av EU, må Norge vedta egne lov- eller forskriftsendringer for å gjennomføre forordningen i norsk rett. I noen tilfeller innebærer dette at forordningen «klippes og limes» inn i norsk lov, slik som med personvernforordningen (GDPR) og personopplysningsloven. Før dette skjer, vil det bli en ny høring i Norge, der man kan gi innspill til hvordan forordningen konkret skal gjennomføres i Norge. Selve innholdet må imidlertid godtas «as-is».
Ønsker du mer informasjon?
Ønsker du å vite mer om forordningen og hvordan du allerede nå kan forberede din bedrift og kundekrets på de kommende endringene?
Kontakt Tommy Album Rørvik, advokat og partner i Law.no Advokatfirma AS:
E-post: tar@law.no
Telefon: 41212411
Firma: Law.no Advokatfirma AS
Tommy Album Rørvik er tidligere juridisk direktør i Axactor Norway AS og nå advokat og partner i Law.no Advokatfirma AS. Han bistår en rekke foretak i bank- og finansnæringen med finansregulatorisk etterlevelse, kommersielle mulighetsstudier, inndrivelse og tvisteløsning.
Lenker:
Lenke til det reviderte forslaget, førstegangsbehandlet av EU-parlamentet: Texts adopted – Combating late payment in commercial transactions – Tuesday, 23 April 2024 (europa.eu)
Lenke til høringen: Høyring – forslag til forordning om kamp mot forseinka betaling i handelshøve – regjeringen.no
Lenke til opptak av webinar i samarbeid med inkassoselskapet Axactor Norway AS: Webinar | Axactor | Inkasso | Axactor