Er kassekreditt den beste løsningen for å bedre likviditeten i enhver bedrift? Selv om dette er en populær finansieringsform i Norge, finnes det mange alternativer å vurdere. Vi har intervjuet Sven Rambech, daglig leder og eier av rådgivningsfirmaet Facilitator AS, om hva du bør tenke på når du skal velge rett finansieringsløsning for din bedrift.
Litt om Facilitator
Facilitator hjelper bedrifter i SMB-segmentet med sparring og rådgivning for å forbedre likviditeten. Firmaet samarbeider både med tradisjonelle banker og alternative leverandører av finansieringsløsninger, både nasjonalt og internasjonalt. Foruten banktjenester kan dette være alternativer som factoring, fakturakjøp, varelager- og leverandørfinansiering. Kontaktnettet jobber også med betalingsoppfølging, kredittforsikring og ulike garantier tilpasset forskjellige bransjer. Hvilket alternativ som er å foretrekke kan virke forvirrende for SMB-bedriftene. For Facilitator er dette arbeidshverdagen. For å sikre uavhengig rådgivning, tas det ingen returprovisjon fra leverandørene.
Finansieringsrådgivning
For å identifisere behovene til hver bedrift, stilles mange spørsmål tidlig i prosessen. Videre er det avgjørende å klargjøre hva man ønsker å oppnå. Når dette er definert, kan Facilitator fortsette arbeidet og finne ulike mulige alternativer. Omfanget av søket vil variere avhengig av hvor spesialisert bedriften og ønskene for løsning er. Når tilbudene foreligger, vil Facilitator hjelpe til i vurderingsfasen, vektlegge de ønskede parameterne og sørge for at det gitte tilbudet virkelig møter bedriftens behov og krav. De siste årene har vi sett at flere finansieringsaktører har endret fokus. Bedrifter som tidligere fikk lett tilgang til finansiering, faller nå utenfor. Dette resulterer ofte i at mange bedrifter bruker mye tid og ressurser uten å oppnå ønsket finansiering, selv om alle interne forhold er gode. Utfordringen kan f.eks. være at bransjekoden bedriften er registrert under, ikke passer for tilbyderens nye og smalere kriterier. I enkelte tilfeller har Facilitator sett eksempler på at totalkostnaden for en finansieringsløsning kan reduseres med 35-40% ved å hente tilbud fra den rette aktøren. En bonus kan være at bedriften også oppnår en bedre systemintegrasjon og forbedret kundeservice med ny løsning.
Controller til leie
Enkelte viktige driftsområder blir av forskjellige årsaker dessverre ofte nedprioritert. For eksempel kan overvåking og innkreving av utestående kundefordringer bli forsømt. Hvis bedriften får betalingsanmerkninger, setter mange eiere pris på hjelp. På timesbasis kan Facilitator tilby månedlig hjelp for å forbedre likviditeten i deres bedrift. Uansett hvilke metoder eller løsninger man benytter for å forbedre bedriftens likviditet vil det være mye å «tjene» på å strømlinjeforme driften. For en bedrift som eksempelvis årlig har en kredittomsetning på kr. 30 mill inkl. mva, vil en reduksjon i effektiv betalingstid på fem dager medføre en frigjort likviditet på ca. kr. 410 000. Dette kan være mulig med relativt enkle grep for de fleste bedrifter!
Har bedriften din behov for likviditetsforbedring og effektivisering av driften slik at du kan konsentrere deg om kjernevirksomheten? Ta gjerne uforpliktende kontakt med Sven Rambech på telefon 900 11846, eller sven@facilitator.no. Sjekk gjerne hjemmesiden for mer informasjon om hva vi kan gjøre for deg: https://facilitator.no/
Mvh,
Sven G. Rambech
Daglig leder / Eier
Facilitator AS